Ironikusan pont egy évvel a magyar sajtó fekete napja, Magyarország messze legjobb napilapjának illiberális pszeudodemokráciákat idéző bezáratása utánra már a vidéki sajtót is egy az egyben felvásárolták. Mi következik ebből? Az, hogy meg kell őrizzük a józan eszünket, és ez talán nem is lesz olyan nehéz, mint az Árpád viszkisüvege mögül tűnik.
Fotó: 444
Már az összes helyi médium az övék, a Lapcom-lapok menedzsmentje és szerkesztőségei egyelőre a régiek, de ki tudja, meddig. (A Délmagyarországot is kiadó cég vezérigazgatója úgy néz ki, jól tud helyezkedni, de sajnos nem hiszem, hogy ettől sokkal több mindenben reménykedhetnénk.)
Azonban miközben a nyomtatott lapokat lassan teljes egészében elfoglalják, a tévében ugyanez a helyzet (pl. aki az ingyenes MinDig TV-t használja, annak az RTL napi kettő híradóján kívül az MTVA és a TV2 kormánypropagandája közül választhat, ha hírekre kíváncsi), a rádiók dettó (sorra olvasztják be a helyi kis adókat a Rádió 1 alá), ettől merőben eltérő tendencia mutatkozik egy helyen: az online médiában.
Ebből a kimutatásból sok következtetést le lehetne vonni (véletlen sem akarok belemenni a magyar néplélekbe, hogy a 444 nem valami oknyomozó anyaggal tudott felkerülni a legvirálisabb kontentek listájára, hanem a szarós randis sztorival, de hát ilyen ez az internet).
Én azonban továbbra is arra hívnám föl a figyelmet, hogy a propaganda online, különösen a közösségi médiában mennyire rosszul teljesít.
Ez ugyanis az a terület, amit nagyon nehéz erőből lenyomni. Ha megnézzük a közösségi médiás oldalak toplistáját, akkor messze a normális - non-fiction - oldalak vezetik. Az internet ugyanis - minden hibája ellenére - még mindig a legdemokratikusabb médiafelület, ahol a fenti tendencia egyszerűen nem megy.
Itt nincs kötelező előfizetés, nem auditált példányszámok, elvett frekvenciajogok. Itt - a torz állami hirdetéseket leszámítva, bármilyen nehéz is tőle eltekinteni - szabad verseny van, és az emberek érdeklődnek. A valóság érdekli őket, és nem szeretik, ha hülyének nézik őket az orrvérzésig tolt agitproppal. Mert a választókat sok párt nézi és nézte már tökhülyének, és mindig azzal tudtak a legnehezebben mit kezdeni a spindoktorok füstös irodáiban, amikor rá kellett eszmélniük: nem azok. Ezért a kampányra ráfordulva és a médiát lenyomni kínáló gőzhenger erősödése mellett ez a legfontosabb.
Őrizzük meg a józan ítélőképességünket, és a kritikus gondolkodásunkat.
Ha a tendencia tovább folytatódik, az internet marad az egyetlen szabad médiafelület, a helyi lapok szerepét pedig a kisebb online portálok vehetik át. Persze ez felvet egy sor problémát (a népszabadságos tüntetéskor mondtam egy külföldi újságírónak, hogy a nagyszüleim nem olvasnak online sajtót, de nem csak az idősekről van szó, hanem akik rászorulók, és egyszerűen nem engedhetik meg magunknak az infrastruktúrát, stb.), valamint megint ott lóg a lába, hogy hát 18-ban az ország ugye választ. De ez már messzebbre vinne.