Minden napra csípős sztori

"A múltra nevelik a gyerekeket, nem a jövőre" - egy szegedi diákképviselő erős levele a hivatalnak

2017. október 28. - Kristóf Tarnay

Bálint Márton, a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium végzős diákja, a Független Diákparlament frissen megválasztott 2017/18-as középiskolás diákképviselője még korábban írt egy levelet az Oktatási Hivatalnak az általa nap mint nap tapasztalt problémákról. Választ egyáltalán nem kapott, most lapunk "hasábjain" nyilvánosságra hozza gondolatait.

oktatas.png

A szegedi radnótis diák levelében felhívja a figyelmet, hogy a jövő vezetői a jelenlegi diákok közül kerülnek ki, így az oktatási kormányzat döntéseinek közvetetten sokkal hosszabb távú hatása van. Szerinte a jelenlegi oktatási rendszer gondolkodásra képtelen robotokat nevel ki, amely nem a fejlődés záloga. Levelét változtatás nélkül közüljük.

Tisztelt Oktatási Hivatal!

Bálint Márton István vagyok, a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium végzős tanulója. Szeretném megosztani önökkel a bennem kavargó gondolatokat, mert úgy gondolom építő jellegűek és hasznára válhatnának a magyar oktatási rendszernek. Utolsó évesként a létra tetejére értem, és így látom végre, hogy a rengeteg beleadott munkám az évek során illetve a központi felvételikor, felesleges és értelmetlen munka volt, eredménye semmis.

Önök ennek az országnak a mostani, megválasztott vezetői. De ezzel a tisztséggel nem csupán a mostani ország kormányzását fogadták el. Önök, az oktatási rendszerükkel, a 15-20 évvel későbbi Magyarországot is vezetik.

Ugyanis lehet, hogy Önök 20 év múlva sehol nem lesznek, de a mostani rendszerben felnevelkedett gyerekek és fiatalok lesznek ennek a Magyarországnak a vezetői.

A mozgató rugó, a társadalom motorja – a jövő.

És most még csak szólnak, segíteni akarnak. Kósza diák levelek és közösségi portálokon megjelent felháborodások, elszórt kockásinges tüntetések. De egyszer el fog fogyni a fiatalok türelme. Mert bár lenézik őket, tapasztalatlannak és felelőtlennek bélyegzik, vannak köztük tehetséges, gondolkodó és innovatívak is. Mégis benyeli őket a végtelen körforgás, és meg fogják unni az értelmetlen és céltalan hétköznapokat, amik a semmibe menetelnek. Beletörődnek, elvesztik tehetségüket és szürke munkásemberekké lesznek, vagy megunják és külföldre mennek. Egyik lehetőség sem kedvező az ország jövője szempontjából.

Mert az oktatási rendszerük ezt műveli. Kineveli a gyerekből a kreativitást, a szabad gondolkodást, az alkotás örömét. Levágja a szárnyaikat, 4 fal és iskolapad közé zárja, elfojtja a bennük lévő tenni akarást és tüzet. Pedig Uraim ez a tız a jövő. És egy valami biztos, Hérakleitosz szavai: „Az egyetlen állandó a változás maga.”

Mert ez a fiatalok dolga. Ezzel a forrongó elmével építeni a jövőt. Kiengedni a gondolataikat, újítani, szárnyalni és egy olyan jövőt építeni, amiben nem lesz szükségük arra, hogy idegen országokban aljamunkával keressék meg azt a pénzt, amivel egy élhető életet teremthetnek maguknak. Ezt a rendszert fogják ők később szolgálni felnőttként. És nem, nem a felnőttek által épített szürkeségbe kell nekik beleveszni, mint „tapasztalatlan, meggondolatlan” kisemberek, kiszolgáló személyzetként.
Uraim, fényes jövőt akarnak, vagy a mostani felső réteg és gazdag vállalkozók által létrehozott undorító rendszert kiszolgálni robotikás kockafejű ifjú munkaerővel? Ajánlom meghallgatásra Charlie Chaplin Diktátor című film főbeszédjét.

És a tanáraink… Az igazi vezetők. Azok a kapitányok, akik e süllyedő hajó legénységét próbálják még megmenteni. Le van kötve a kezük, adott, évenként változó kesze-kusza tanrend, rengeteg munkaóra és plusz feladat, felesleges értelmetlen, terjengős tankönyvek. Megbecsülés hiánya, alulfizetettség. Tudják, egy tanár semmivel sem kevesebb, mint egy orvos, aki éppen az Önök életét fogja megmenteni. Mert egy tanár egy gyerek életét menti meg azzal, hogy neveli.

Csak éppen a rossz irányba. Mit várnak Önök? Hogy olyan fiatalok fogják majd megváltoztatni a jövőt, akiket úgy engednek ki az életbe, mint a vakokat? Találjanak el a gyárig meg vissza?
Kovalens kötés, Óbabiloni Birodalom hódításai, Üzbegisztán népsűrűsége, megoldó képletek? 10 16 évesből 7-8 nem tudja mi az a jelzálog. Nem tud egy levelet megcímezni. Nem tud kerékpárral szabályosan közlekedni. Helyette viszont van Etika, Dráma, Hittan, heti 5 testnevelés, 50 óra közmunka, napi 7-10, heti 35-40 tanóra 10 perces szünetekkel, hosszú órás készülések éjszakába nyúló délutánokkal.

A múltra nevelik a gyerekeket nem a jövőre. Csodálkoznak, a nemzetközi eredményeken, ahol az utolsók között kullog minden tekintetben a magyar oktatás. A leadott, tantervben meghatározott tananyagban elsők vagyunk, amennyit a diák ebből vissza tud adni abban az utolsók. Kompetenciamérések eredményeivel nyugtatgatjuk magunkat, hogy a rendszer rendben van, miközben a 6.-os és a 10.-es feladatlap 80%-ban megegyezik.

Miért félnek a változástól? Kísértetiesen emlékeztet, a történelem olyan szélsőséges diktatúráira ez az egész ahol elnyomják a fiatalokat, akik a változás szelét hozzák. Kinevelik belőlük, hogy egyszerű kiszolgálói legyenek a rendszernek. Apró fogaskerekek egy nagy gépezetben. De ez az Önök jelenét szolgálja. Ebből nem lehet jövőt építeni.

Hallgassanak a diákokra és a tanárokra. Maga, vagy egy kinevezett „szakértő” tudja megmondani, hogy mi a jó egy autószerelőnek vagy maga az autószerelő, aki nap mint nap benne van? Ez nem vezet sem liberális hanyatláshoz, sem anarchiához. Ez az együttműködés a fejlődés szerves része.

Ne hiúságuk és nemtörődömségük legyen a változás blokádja, hogy nem fogadják el másoktól az építő jellegű tanácsokat, kritikát és információt!

És akibe megvan a szándék és a lehetőség, hogy változtasson, és feljebb emelje az országot az lássa, hogy megbecsülik. Hogy nem csak egy porszem a nagy rengetegben. Ne kelljen külföldre menekülnie az elismerésért, megbecsülésért és a megélhetésért. Ne azt az országot építse. Mert aki megkapja itt, az nem fog elmenni. Hanem elkezdi itt építeni azt az államot, ami felveszi a versenyt a többi nyugatival, akármilyen kicsi is.

És ne számok alapján ítéljenek. Nem is az oktatásról, a tanításról, az egyén fejlődéséről szól a rendszerük. Nem is azt méri az egész iskolarendszer, hogy egy diák mennyire rátermett vagy logikusan gondolkodó, innovatív. Ki az, aki minél jobban monoton, robot módon tud magolni. Mert belőlük lesznek a jó munkások, akiknek megmondjuk, mit kell csinálni és ők kiszolgálnak minket. Tévedés. Pont ezek a gyerekek mennek el majd külföldre, mert az egész világ a lábuk előtt fog heverni és eszük ágában sem lesz pont Magyarországot választani. És aki egyszer elment, nagyon ritkán jön haza. A jót könnyű megszokni.

Vegyenek példákat. Reformáljanak. Hallgassanak másokra, azokra, akik ebben élnek. Ha látják, hogy a változás a központosítás stb. nem működik, ne erőltessék. Újra és újra felmerül a kérdés:

Jövőt akarnak, Uraim? Így?

A jövő nem gépagyú szürke emberekből fog felépülni. Hanem egészséges fiatal és gyerekkorban felnőtt emberekből. Akik nem 6-7 órát alszanak egy nap. És akiknek van idejük sportolni, újat tapasztalni, élni az életüket, boldognak lenni. Van idejük építeni a társas kapcsolataikat. Van idejük a szüleikkel és a nagyszüleikkel lenni. Nincsenek elnyomva heti 35-40 órával, felesleges értelmetlen tantárgyakkal, amelyeket soha az életben nem fognak használni. És nem pazarolnak el 5-10 évet az életükből értelmetlenül.

Mert ezek a boldog gyerekek és egészségesen felnőtt fiatalok a „Ma és a Holnap letéteményesei”.

Tisztelettel:
Bálint Márton István

A bejegyzés trackback címe:

https://szegedicsipos.blog.hu/api/trackback/id/tr3313112594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ballib cenzúrázók réme 25 2017.10.29. 19:33:39

Cseppet kilók az a lóláb.

A srác ugyanis közel annyit tanult az elkúrók alatt, mint a Fidesz alatt, ha most 18 éves.

Mégis csak a Fideszt szapulja.

Persze lehet számára a Gyurcsány iskolabezárásai, és az önkormányzatok forrás hiányossá tétele az az innováció netovábbja volt, annak idején, de akkor meg kapja be.

E.T.A. 2017.10.29. 19:41:59

Van benne igazság, amit ír, de a magyar fiatalok nagy átlaga amúgy is segghülye, és az okostelefonján, a hétvégi bebaszáson, meg a bagózáson, herbálozáson kívül amúgy sem érdekli semmi. Az ilyen emberekbe meg kár a tudás.

sey21 2017.10.29. 19:52:57

Nem a kormányt bírálja. Az oktatás minőségével van baja. Lássuk be sok igazsága vagyon.
Bravó Marci! Jeles (5)

papierusz 2017.10.29. 20:08:12

Ez mind nagyon szép, de önálló gondolat nincs benne. Ki mondta tollba, kedves Bálint Márton István?

OHH 2017.10.29. 20:28:48

Ha normális oktatásunk lenne, az életre nevelne, a srác utánanézett volna annak, hogy ki alakítja Magyarország oktatáspolitikáját.
Semmi esetre sem az OH. Ők a diákigazolványokat adják ki, meg hasonló adminisztratív teendőkkel bajlódnak. De ők semmi esetre sem "ennek az országnak a mostani, megválasztott vezetői". (Még sokat kell a fiúnak tanulnia a világról, amiben él...)

Egyszerűen csak rossz címre küldte a levelét. Ha elküldené az EMMI-be, talán még választ is kapna. Címezheti Balog Zoltán miniszternek is, vagy közvetlenül az Oktatásért Felelős Államtitkárságnak.

És akkor az Index sem lovagolna hülyeségeken.

Billy Hill 2017.10.29. 20:47:19

Az életre neveljen a család. A szabályos kerékpározást tanítsa meg az apuka, a jelzálogot meg magyarázza el az anyuka. Szerintem egyre több fórumon keveredik az, hogy mi az iskola feladata, és mi a családé.

OHH 2017.10.29. 20:58:12

Akkor egyszerűbben fogalmazok:

Rossz címre küldte Marci a levelet, illett volna előtte utánanézni, hogy kit tájékoztat/cseszeget.

rigolya2 2017.10.29. 21:10:05

@Ballib cenzúrázók réme 25: orbánia fidesznyikei lehetlenítették el a szakgimnazisták felsőoktatásba való jelentkezését, nem 2010 előtt!
A közgazdász és jogászképzést orbánia fidesznyikei tették tandíjassá, pedig 2007-ben lenépszavaztatták!

Ergo: Ha nem látja miért orbániát kritizálja a diák, akkor agymosott troll!
Jah, ön az!

rigolya2 2017.10.29. 21:11:10

@E.T.A.: Az ön által felemlegetett fiatalok rakják majd össze a nyugdíját! Vagy mégsem?!

rigolya2 2017.10.29. 21:12:12

@OHH: Már elküldte máshové régebben is, ahonnan nem reagáltak.

Jakab.gipsz 2017.10.29. 21:12:15

@Billy Hill: @OHH:

Igazatok van, ez egy libbancs csali levél, "elvtársak majd mi tematizáljuk a közbeszédet" című fejezet.

Nem szükséges mindenben, a nyugatot majmolnunk.
Éppen a nyugatnak van szüksége lebutított melós rétegre, egy szűk agyon specializált technokrata réteg mellet, többek között ezért kondicionálják "teszt kérdésekkel" a gyerekeket, leszűkítve a kognitív készségüket.

Nekünk széles-látókörű és sokoldalúan felkészített fiatal emberekre van szükségünk, akik adott esetben, könnyen alkalmazkodhatnak az élet kihívásaihoz.
Ez a cél pedig grammatikai ismeretek, szöveg értelmezési ismeretek nélkül, amivel felismerhetőek a kronológiai összefüggések, nem érhető el..

Ballib cenzúrázók réme 25 2017.10.29. 21:13:29

@sey21:

Nézd..

Egy Fidesz fikázásra szakosodott blogban, fikázza a kormányt.
Persze mondhatod, hogy az oktatást, de nem. Gyurcsányékról egy szót se ól, meg se említi őket, pedig alsó hangon 7 évet alattuk is tanult.
Gyurcsány szüntette meg a Nemzeti Alaptantervet, ő privatizálta haverjának a tankönyvkiadót, záratta be a legtöbb iskolát, ott kezdődtek a tanárverések, stb...

De nincs ezzel gond.
Ilyneke is szükség van.
Ahogy Fidelitasba is lépnek az ifjak, minden bizonnyal az ifjú szocik is szeretettel várnak maguk közé jelentkezőket.

Gratulálok Marci !
Felvételt nyertél !

sey21 2017.10.29. 21:23:45

@Ballib cenzúrázók réme 25: Miről beszélsz? Ez csúsztatás. Nyilván minden rendben van az oktatással. A te hozzászólásaid kontra produktívak. A problémákról próbálod elterelni a figyelmet. Láttam más bejegyzéseknél is. Ülj le fiam! Elégtelen (1).

vackor1 2017.10.29. 21:35:35

Bocsánat, OFF leszek.

Ismét - egyelőre csak ez - a két ügyeletes.. Az egyik nem lát a logikátlanságtól - most 18 éves fiatal tanult Gyurcsány alatt is , ami igaz, más és eléggé lényeges tény , hogy általános iskola 4. osztályos volt, vajon mit akar kérdezni egy 10 éves gyerektől ? ok, segítek, lehet , hogy oviba is az előző formáció alatt járt ... - , a másik meg grammatikai ismeretekről meg szövegértésről ír - honnan ismerheti egyáltalán ezeket a kifejezéseket ? - , közben elég csak ezt az egy "írását" elolvasni ..
Pffffffffffffffffffffff.....

sey21 2017.10.29. 21:37:33

@Ballib cenzúrázók réme 25: "Érthetetlen.

A ballibek még mindig széllel szemben hugyoznak.

Nem kiell migráns.

Nógrádinak van igaza, és ezt a magyarokelsöprő többsége is tudja.

A blogger azt hiszi, ha sokszor leírja a ballib hazugságokat, akkor több lesz a Soros álztal meghülyített elmebeteg.

De téved. A számuk maximumra ért. Nem lesz 500.000 marhától több soha a büdös életbe. " Helyesírás: Ülj le fiam! Elégtelen (1).

sumes67 2017.10.29. 21:52:07

@Ballib cenzúrázók réme 25: bazdmeg 7 éve ott vagytok, tudtok törvényt csinyálni 2 nap alatt, focistadiont, minden szart, de az oktatásban legfeljebb tákolgattok. Véletlen mi? Persze, anyátok.

Kodomo 2017.10.29. 22:09:36

@Billy Hill: "Az életre neveljen a család. A szabályos kerékpározást tanítsa meg az apuka, a jelzálogot meg magyarázza el az anyuka."
És ha anyuka sem tudja? Bezzeg az Etika/Hittan az az iskola dolga!
"Szerintem egyre több fórumon keveredik az, hogy mi az iskola feladata, és mi a családé."
Valóban.

vaffanculo 2017.10.29. 22:31:26

@Ballib cenzúrázók réme 25: csak annyit szeretnék mondani, hogy: te nagyon hülye..

vaffanculo 2017.10.29. 22:35:43

Kurva mindegy, hogy a srác Kúrcsány alatt vót ált. iskolás. Tökéletesen igaza van a jelen oktatási rencerre nevezett szarra vonatkozóan..

vaffanculo 2017.10.29. 22:36:29

@sey21: Nógrádinak egy lófasz van a seggében és nem igaza..

Békés Gáspár 2017.10.30. 03:01:04

@Ballib cenzúrázók réme 25: 8 évvel ezelőtt 10 éves volt :D Miért nem írt levelet már akkor, mi?

Bambano 2017.10.30. 03:34:02

Ilyen helyesírással jobb lett volna hallgatni.
Mélyen.

Bambano 2017.10.30. 03:42:16

@Bambano: ettől a tény még tény marad: az oktatás vezetői közé beszivárgott papok és apácák futnak. Ámokot.

EG0 2017.10.30. 04:12:20

Látom, pár Fidesz bérenc megszállta a komment szekciót, jöttem ködöt oszlatni.
1, A hittan valóban nem az iskola dolga, az opcionális családi időtöltés.
Az etika az lehetne értelmes tárgy, de kétélű fegyver, ha a tanmenet vagy az oktató nem megfelelő.
Viszont a jelzálog annyira része tömegek problémáinak, hogy igenis kellene tanítani családi költségvetés tervezést a diákoknak. És pont azért iskolában, mert a szüleik -tisztelet a kivételnek- nem tudják, és rossz példát mutatnak.

2, "a központosítás stb. nem működik"
Ez azért van, mert egy társadalom természetes velejárója hogy vannak társadalmi rétegek, akik eltérő helyekre íratják be a gyakran eltérő képességű gyerekeiket. Pont a levél írója olyan gimnáziumba jár, ahol elég jó képességú diákok vannak. Őket egy "átlagos" tantervvel visszahúzzák, nem tudják a tehetségüket kibontakoztatni, ahogy pl. tanár által választott tankönyvvel és tanmenettel lehetne. Ugyanez az "átlagos" tanterv viszont lehet túl magas léc egy gyengébb képességű gyerekeket felvevő iskolában.

Aztán kommentek:
tandíjassá tett képzések: ez a legjobb módja szabályozni, hogy ne felesleges, telített hivatást válasszanak a továbbtanulók. Van épp elég jogász az országban, a kormányt elnézve túl sok is. Több orvos és mérnök viszont kellene. Szóval nem minden szar, amit a Fidesz csinál, ne legyünk igazságtalanok. Csak a fókuszok van a fejlődés helyett a korrupción sajnos.

"a nyugatnak van szüksége lebutított melós rétegre"
A Nyugat mindig is abból élt meg elég jól, hogy magasan képzett szakemberek által tervezett termékeket alacsonyan képzett és olcsó tömegekkel más országokban gyártatnak le. Ebben szerintem speciel majmoljuk csak őket szaporán.

"a magyar fiatalok nagy átlaga amúgy is segghülye"
Ahogy ezt minden sikertelen és megkeseredett generáció elmondja mindig a következőre. Még ha igaz is lenne, mi erre a megoldás? Szerintem példamutató tanárok és életben használható tudást adó tanterv.

"kár beléjük a tudás"
Van olyan "tudás", ami mindenkibe kár, akinek a telefonján elérhető a Wikipedia. Talán koncentráljunk a hasznos tudásra.

"A srác ugyanis közel annyit tanult az elkúrók alatt; Mégis csak a Fideszt szapulja."
Sehol nem szerepel az írásában a Fidesz. Ahogy Gyurcsány neve sem.
Talán el kellene kezdeni a megoldásokon gondolkozni, mit azon vitázni, hogy kinek a hibája a kialakult helyzet.

vadrózsa76 2017.10.30. 06:48:59

Végre egy értelmes 18 éves! Teljesen igaza van!!! Hajrá Marci!

Jakab.gipsz 2017.10.30. 07:47:32

@EG0: Ritka nagy Barom vagy!

Egy kasztrendszert vázoltál fel ! Olvasd vissza önmagadat!

Minden gyermek egy született tehetség, csak még nem tudja önmagáról!

Erre való az iskola éspedig, hogy kinyissa a szemüket a világra.

A keresztény felsőbb rendű értékrend (protestáns etika) kötelező tananyag, nem szabadon választott. Mert nincs más helyette !

Te mit tudsz felmutatni!

Ne gyere a CEU-s gender egyetemmel se a nyitott társadalommal, neomarxista neoliberális agyrémek. Fogalmad sincs arról milyen útra tévedtek.

Attilajukkaja 2017.10.30. 09:49:42

@E.T.A.:
"a magyar fiatalok nagy átlaga amúgy is segghülye, és az okostelefonján, a hétvégi bebaszáson, meg a bagózáson, herbálozáson kívül amúgy sem érdekli semmi"
Ne CSAK magadból vagy a gyerekeidből indulj ki!

A srácnak pedig igaza van! Kár, hogy a többi diák pucájában nincs annyi vér, hogy ők is hallassák a hangjukat.

Gretsch2006 (törölt) 2017.10.30. 10:18:16

@sey21: A kontraproduktív egy szó !!! Te is leülhetsz, kettes alá. És leírod ezerszer hogy amíg nem tudok helyesen írni, addig nem osztom az észt.

Attilajukkaja 2017.10.30. 10:31:56

@Billy Hill:
"A szabályos kerékpározást tanítsa meg az apuka, a jelzálogot meg magyarázza el az anyuka. Szerintem egyre több fórumon keveredik az, hogy mi az iskola feladata, és mi a családé."
És mi van, ha apuka csak a régi Kreszt ismeri, anyukának meg fogalma sincs a jelzálogról?
És mikor tanítsa meg a család a gyerekeket minderre, ha az hullafáradtan esik be haza késő délután minden nap? Főleg, ha anya és apa is azok.
Szerintem inkább az iskola feladatát kellene jobban átgondolni, és csak utána megpróbálni rátolni a tanítás felelősségét a családra.

konrada 2017.10.30. 10:34:22

@rigolya2:
Hol van olyan kitétel, hogy egy technikai ismereteket elsajátító szakgimnáziumos nem jelentkezhet műszaki felsőoktatásra, vagy egy eü-s szakközepes orvosnak, egy ovónőképzős ovodapeadgógusnak, stb...???

Ez csak fölös hangulatgerjesztés.
A mai középiskolai rendszer 140-150 ezer főre épült ki. Annak idején még valóban kerültek közepesnél jobb képességű gyerekek is szakközepekbe, de mára már a 90 ezres korosztályokból csak azok nem mennek gimnáziumba, akik valóban nem lennének még oda sem alkalmasak.
Őket meg inkább értelmesebb dolog hasznosabb-szakmaibb- dolgokra nevelni, mint helyette egy olyan kvázi gimnáziumba járatni, ahol se szakmát, se általános tudást nem tud felszedni.
A szakgimnáziumokban végzettek pedig sokkal jobb eséllyel képesek elvégezni - ha egyébként tehetségük van hozza - a szakírányú felsőképzést, mint azok, akiknek a gimnáziumból mindenből egy kicsit tanítanak meg.

...persze értem én: egy 14 éves még lehet elég hülye ahhoz, hogy a gimnáziumi minőséget nem üti meg, és ezért szakiskolára kényszerül, de még fejlődés képes, és teszem az gépészmérnök helyett inkább orvos szeretne lenni, te őket félted.
De! Azokat az ehhez szükséges tantárgyakat, melyet a gimnáziumban pluszban tanítanak, azt 1 éves különbözetivel leteheti, ha tényleg ilyen kitartó lett, az elvégezhető.

...szóval - ha te valóban az értéket teremtő oktatást nézed, és nem pedig azt, hogy van-e sapka rajta - szerintem nincs igazad...

konrada 2017.10.30. 10:44:17

...egyébként meg igaza van a gyereknek: tényleg szükség volna olyan mindennapi ismeretek megtanítására is, mely a napi életét segíti.
...de nem az általános ismeretek helyett, mert ha nem tanulja meg azok alapjait, nem lesz mire építkeznie, így anélkül csak egy műveletlen barbár marad, akiken jót lehet nevetni a tévévetélkedőkben, maonikasókban, de igazából sírni kéne rajtuk...

Attilajukkaja 2017.10.30. 10:45:25

@konrada:
"Hol van olyan kitétel, hogy egy technikai ismereteket elsajátító szakgimnáziumos nem jelentkezhet műszaki felsőoktatásra, vagy egy eü-s szakközepes orvosnak"
Persze, hogy nincs ilyen kitétel. A kérdésed addig volt csak költői, amíg nem vetted figyelembe, hogy a szakgimnáziumok oktatási színvonala olyan alacsony, hogy onnan felfelé nincs (ki)út. Kivételek biztosan akadnak, de azok csak erősítik a szabályt!

konrada 2017.10.30. 12:07:15

@Attilajukkaja:
De miért alacsony?
...tán mert az emberanyag minősége is az benne.
Nem lehet egy 90 ezres korosztályt kivétel nélkül arra felkészíteni, hogy bármilyen felsőképzésen megállja a helyét, mert ez esetben vagy a felsőképzés szinvonala nem éri el a szükséges szintet - és bocsát ki félanalfabéta diplomásokat - , vagy itt áll az ország 40-50 ezer olyan pályakezdővel, aki semmihez nem ért, és frusztrált ettől.
...s hidd el: hamarabb lesz értő mérnök abból, aki tisztában van a mechanika alapelveivel, gyakorlati ismeretei vannak arról, hogy működik egy gép, mint abból, aki olyan általános képzésen vesz részt, melyben erről legfeljebb csak említést kap.

Attilajukkaja 2017.10.30. 12:37:39

@konrada:
"tán mert az emberanyag minősége is az benne."
Talán. Talán mert szakközépbe csak az megy, akit nem vesznek fel máshová. Talán mert a tanárok sincsenek ezáltal eléggé motiválva. Talán mert a kormányt sem érdekli a minőségi oktatás. Talán mert az egész rendszer olyan retrográd, hogy az embernek leesik az álla.
Talán olvasd el figyelmesen Bálint Márton levelét.

"Nem lehet egy 90 ezres korosztályt kivétel nélkül arra felkészíteni, hogy bármilyen felsőképzésen megállja a helyét"
Erről nincs is szó. De milyen klassz lenne, ha egy szakközépiskola is olyan tudást tudna nyújtani, amivel egy ott végzős meg tudná állni a helyét bármelyik cégnél, ha egyáltalán vonzóvá tudná tenni a szakmát, ha lenne előremeneteli lehetősége. Nem igaz?
Ma egy ápolónőt vagy egy asztalost mivel kecsegtet a szakma?

"itt áll az ország 40-50 ezer olyan pályakezdővel, aki semmihez nem ért"
Aki elvégez egy (bármilyen) sulit, általában még semmihez nem ért. Erre vannak a gyakornok, a segéd- és a betanuló évek. A frusztrációt nem az okozza, hogy nem értenek semmihez, hanem hogy nincs is rájuk szükség, vagy nem fizetik meg őket. Általában ezért hagyják el a pályát. De ez nem annyira az oktatás minőségének a problémája, hanem a rossz oktatási politikáé. A kettő két különböző kérdés.

"...s hidd el: hamarabb lesz értő mérnök abból, aki tisztában van a mechanika alapelveivel, gyakorlati ismeretei vannak arról, hogy működik egy gép, mint abból, aki olyan általános képzésen vesz részt, melyben erről legfeljebb csak említést kap."
Sajnos nem hiszem el. Nagyon nem! Elég sok mérnök ismerősöm van ahhoz, hogy tudjam, az érdeklődésüket a pálya iránt az általános iskolában vagy a gimnáziumban szerezték meg. Egyikük sem jött szakközépből. Van egy, akit nem vettek azonnal fel a BME-re, ezért elment először valami vegyipari főiskolára, de csak egy évet járt, mert aztán felvették az egyetemre. A lényeg az elején az érdeklődésen, a mitiváción van, nem annyira a szaktudáson! Azt a tanítás során szerzik meg.

Attilajukkaja 2017.10.30. 13:50:46

@konrada:
"A lényeg az elején az érdeklődésen, a motiváción van, nem annyira a szaktudáson!"
Lemaradt a hangsúly szó. Bocsi. :o)

konrada 2017.10.30. 14:19:02

@Attilajukkaja:
...akkor te más pályán mozogsz, mert a mi szakmánknál gyakorlatilag a műszaki irányítást olyan végzettségű mérnökök végzik, akik annak a szaközepén-technikumán végeztek alapképzést, és nagyon sok olyan gépszmérnök ismerősöm van, aki annak megfelelő szakmát tanult szakközépiskolában.

...ja és a gyakornok, segéd, betanuló évek... No ezekre nem alapvetően azokat keresik, akiknek gőzük nincs az adott szakmáról: a gyakornokok általában olyan felsőfokú végzettségűek, akiknek már van valami előképzettségük, a segéd az szó szerint kezdő szakmunkást jelent, a betanuló évek meg... ...amíg egy segédmunkásból (lehet az szellemi is) szakember lesz. Ez a legkevésbé kelendő kategória a munkaerő piacon...
...s ahogyan mondod, nem is fizetik meg őket...

...de a motiációval egyetértünk, de hidd el, tudás nélkül az is elég döcögős...

Béláim! Rátoltuk! 2017.10.30. 14:34:54

@Ballib cenzúrázók réme 25: vö.: segg-hülye...
@E.T.A.: a saját gyerekeidről beszélsz, nagyon marha!

Attilajukkaja 2017.10.30. 14:59:33

@konrada:
" a mi szakmánknál gyakorlatilag a műszaki irányítást olyan végzettségű mérnökök végzik, akik annak a szaközepén-technikumán végeztek alapképzést"
Valószínűleg. Elfogadom az érvelésedet. :o)

"ezekre nem alapvetően azokat keresik, akiknek gőzük nincs az adott szakmáról: a gyakornokok általában olyan felsőfokú végzettségűek, akiknek már van valami előképzettségük"
Gyakornok, segéd CSAK az lehet, akinek van előképzettsége. Ez triviális.

"Ez a legkevésbé kelendő kategória a munkaerő piacon..."
Valóban? Akkor a multik miért keresik már az egyetemen a legígéretesebb diákokat, a kutatók pedig a legtehetségesebb diák-szakkörösöket? Ha senki nem venne fel kezdőket, akkor belőlük hogyan lennének szakemberek?

"hogyan mondod, nem is fizetik meg őket"
Az inas évek nem a pénzről szólnak. A kezdőket nagyon kevés helyen fizetik meg mielőtt betanítanák őket.

"a motiációval egyetértünk, de hidd el, tudás nélkül az is elég döcögős"
Tudás mindenképpen kell, csak nem mindegy, te mit nevezel annak. A szakik által betanított régi módszereket, vagy az elemzésre, innovációra sarkalló gondolkodásmódra való rávezetést?

$pi$ 2017.10.30. 15:08:00

@Attilajukkaja: "Elég sok mérnök ismerősöm van ahhoz, hogy tudjam, az érdeklődésüket a pálya iránt az általános iskolában vagy a gimnáziumban szerezték meg. Egyikük sem jött szakközépből."

Akik általános iskolában érdeklődtek a mérnöki tudományok iránt azok mi a csodának mentek gimnáziumba? Verset elemezni is szerettek? Miért mentek olyan iskolába, ahol semmiféle mérnöki tudományt nem tanítanak, ha egyszer az érdekelte őket?

konrada 2017.10.30. 15:19:50

@Attilajukkaja:
Arról írtam, akiknek nincs semmilyen előképzettségük az adott szakmához.
...meglepődnék, ha könyvtárszakosokat keresnének a multik gépészeti, informatikai, vagy pénzügyi feladatokhoz az egyetemekről.
...s ráadásul te is felső fokú végzettségűekről beszélsz, miközben előtte a középiskoláról mindenféle szakmai képzettség nélkül munkaerőpiacra kerültekről van szó, és azok betanításáról...

Attilajukkaja 2017.10.30. 15:21:19

@$pi$:
"Akik általános iskolában érdeklődtek a mérnöki tudományok iránt azok mi a csodának mentek gimnáziumba?"
Mert még gyerekek voltak és általános műveltséget szerettek volna szerezni. Megvolt hozzá a szülői hátterük és az eszük is.

"Verset elemezni is szerettek?"
Nem tudom! :o))))))

"Miért mentek olyan iskolába, ahol semmiféle mérnöki tudományt nem tanítanak, ha egyszer az érdekelte őket?"
Engem 13-14 éves koromban rengeteg minden érdekelt (a verselemzés is), és csak később jöttem rá, hogy inkább természettudományos az érdeklődésem. Akkor választottam azt a szakot, amiben ma is dolgozom. De el tudom képzelni, hogy egy gyerek csak jóval később, talán csak felnőttként jön rá, valóban mivel is akar foglalkozni. Az ilyen embereknek főleg hasznos lehet egy általános, nem egy leszűkített szakképzés.
Véleményem szerint, akinek van hozzá affinitása, érdeklődése, az mind menjen általános, vagy egyes estekben szakosított gimnáziumba. Mert egy általános műveltség sokkal többet ér 18-19 évesen, mint egy rosszul megválasztott szakközép 14 évesen.
Ez persze csak egy vélemény....

konrada 2017.10.30. 15:22:21

@Attilajukkaja:
Ja és inas: egy fiatalkorú gyereknek az 1-2 ezer forintos ösztöndíj még pénz, de egy középiskolát végzett nagykorú már nehezen vehető rá, hogy a mester mellett éveken keresztül ennyiért tanuljon szakmát...

Attilajukkaja 2017.10.30. 15:29:58

@konrada:
"Arról írtam, akiknek nincs semmilyen előképzettségük az adott szakmához.
...meglepődnék, ha könyvtárszakosokat keresnének a multik gépészeti, informatikai, vagy pénzügyi feladatokhoz az egyetemekről."
Nem értem, ezt miért írod. Vagy mit akarsz ezzel mondani? Itt a szak-középiskolákról és a gimnáziumokról van szó, nem az egyetemet végzettekről. Bálint Márton levele nem róluk szól.

"te is felső fokú végzettségűekről beszélsz, miközben előtte a középiskoláról mindenféle szakmai képzettség nélkül munkaerőpiacra kerültekről van szó, és azok betanításáról..."
Csak ott beszéltem felsőfokú végzettségűekről, ahol ezt te szóba hoztad. A munkaerő-piacon való megjelenés nem azon múlik, hogy milyen iskolába járt a gyerek, hanem hogy milyen a tudása. Ez lenne a lényeg! Egy szakközép is adhatna kompetitív tudást, ... csak nálunk sajnos nem ez a helyzet.

Attilajukkaja 2017.10.30. 15:36:55

@konrada:
"egy fiatalkorú gyereknek az 1-2 ezer forintos ösztöndíj még pénz, de egy középiskolát végzett nagykorú már nehezen vehető rá, hogy a mester mellett éveken keresztül ennyiért tanuljon szakmát..."
Ja, hát "szarér-húgyér" nem lehet jó, megbízható és lojális szakembereket képezni, ez szentigaz, akármi is legyen a gyerek végzettsége! De a tanoncok általában alacsony bért kapnak minden országban. De vállalják, ha látnak benne fantáziát. Akár kezdő orvosok, akár kezdő kéményseprők.

EG0 2017.10.30. 17:21:50

@Jakab.gipsz:
"Egy kasztrendszert vázoltál fel !"
Egy államformától független, több ezer éves társadalmi képet vázoltam fel, ahol vannak rétegek, műveltség és anyagi szempontok szerint is. Köszöntelek a való világban.
Az állam feladata pedi nem az elitképzés felszámolása, hanem a társadalmi mobilitás megteremtése tehetséggondozó programokkal, ösztöndíjakkal.

"Minden gyermek egy született tehetség"
Csak a többség olyan dologban, aminek igen csekély a társadalmi haszna. Talán ezért is nem foglalkozik vele a közoktatás. Lásd még: nagyot tud ugrani vs. jól tud számokkal tervezni. Vajon melyik fog jobban elhelyezkedni? Segítek: fizetett olimpiai bajnokból elég egy is, a másik fajta tehetségből meg nincs elég ebben az országban.

"A keresztény felsőbb rendű értékrend"
Az ilyen debilségeken mindig felröhögök. Csak annyit mondok: KDNP-s politikusok. Rajtad kívül mindenki érteni fogja, mire célzok.

"(protestáns etika) kötelező tananyag, nem szabadon választott."
Pont erre írtam, hogy kétélű fegyver. Mert amíg az etikus viselkedést szerintem is oktatni kellene, addig a kormányokkal kollaboráns egyházakat nagyon messze kellene tartani az iskoláktól, a nevetséges babonáikkal meg csodáikkal együtt. Ideje lezárni a középkori csökevényeket így a XXI. századra. Aki kereszténységet akar az iskolákba vinni, semmivel nem jobb, mint az a muszlim, aki szerint kötelező viselni a csador. Ugyanaz a korlátolt és ostoba gondolkodás.

"Te mit tudsz felmutatni! "
Lehet, többet, mint te, akár képzettségben, tájékozottságban, szakmai megbecsültségben vagy azért járó honoráriumban. Lehet, hogy nem. De azért a versenyszférás fizetésem (és szakmabeli kollégáim) után beszedett adókból szépen megél egy rakás felesleges közalkalmazott vagy öregségi segélyen (nyugdíj) lévő.
Ezt csak azért írom, mert általában a kritikusaimról hamar kiderül, hogy közel annyival nem járulnak hozzá ehhez az országhoz, ha egyáltalán befizetők és nem haszonélvezők csak.

"Ne gyere a CEU-s gender egyetemmel se a nyitott társadalommal, neomarxista neoliberális agyrémek. Fogalmad sincs arról milyen útra tévedtek."
Majd imádkozuk érettük, hogy isten segedelmével bölcs vezéreink kivezessék őket keresztyén néppárti segítőikkel együtt a szabad véleménynyilvánítás és logikus gondolkodás kénköves poklából. Az atya, a fiú és Mészáros-Matolcsy-Semjén apostolok nevében: á-nem.

Attilajukkaja 2017.10.30. 18:13:38

@EG0:
"Majd imádkozuk érettük, hogy isten segedelmével bölcs vezéreink kivezessék őket keresztyén néppárti segítőikkel együtt a szabad véleménynyilvánítás és logikus gondolkodás kénköves poklából. Az atya, a fiú és Mészáros-Matolcsy-Semjén apostolok nevében: á-nem."
:o))))) Ez jó! Bár nem értem a bölcs vezért miért tetted többes számba. Hogy merészelted? :o))))

$pi$ 2017.10.30. 18:15:48

@konrada: "Ja és inas: egy fiatalkorú gyereknek az 1-2 ezer forintos ösztöndíj "

El vagy te tévedve, de nagyon.

Billy Hill 2017.10.30. 19:43:40

@Attilajukkaja: Remélhetőleg nem valamilyen falanszterben szeretnénk élni, amelyben elkészítjük és megszüljük a gyereket, utána pedig majd az állam megtanít neki mindent, mert mi hullafáradtak vagyunk.

Attilajukkaja 2017.10.30. 19:50:22

@Billy Hill:
"nem valamilyen falanszterben szeretnénk élni, amelyben elkészítjük és megszüljük a gyereket, utána pedig majd az állam megtanít neki mindent, mert mi hullafáradtak vagyunk"
Nyilván a család és az iskola együtt neveli a gyermeket. A te döntésed, hogy milyen iskolába küldöd, amíg még van választásod. De siess!

Le Orme 2 2017.11.08. 13:26:58

"Mert az oktatási rendszerük ezt műveli. Kineveli a gyerekből a kreativitást, a szabad gondolkodást, az alkotás örömét. Levágja a szárnyaikat"

Patetikus baromság.

Le Orme 2 2017.11.08. 13:29:37

Öntelt, ostoba, a világban tájékozódni képtelen szerző levele, tele hamis közhelyekkel.